Wednesday 27 May 2015

#TIDUR

helo

aku suka gila tidoq. aku boleh tidoq more than 12 hours per day, tapi pening ah hahaha
dulu lepas balik kem masa aku form 5, aku pernah tidoq pukoi 7 pagi sampai 7 petang weh hahahahahahahahahahha

semua orang cakap aku ni tidoq ka mampos kahkah agak kasar di situ
serius tidoq ni seronok weh.

kalau stress aku tidoq, bangun bangun komfem lega
kalau sedih aku tidoq, bangun bangun lupa teruih
kalau aku lapaq sangat tapi malas makan pun aku tidoq (malas makan tapi gemok lulz)
kalau aku sunyi nakmateyy pun aku tidoq
kalau aku rindu rumah pun aku tidoq
cuma kalau aku happy ja aku tak tidoq kihkih

tapi tu dulu, sekarang ni aku susah sangat nak tidoq, kadang kadang berejam jam duk pejam atas katil tapi tak lena lena
paling aku risau kalau takleh tidoq malam rabu, dahla khamis tu kelas dengan sir awai pagi buta haih

lepas kejadian takboleh tidoq selama semingg terjadi, maka aku pun membuat sedikit kajian terhadap masalah aku tu dan aku dapati penyakit takboleh tidoq ni memang wujud dan nama dia secara educated adalah insomnia

tanpa kita sedari, kebolehan untuk kita tidoq adalah semakin berkurangan apabila kita meningkat dewasa omg omg omg tapi aku tengok tok aku tidoq banyak lek ja ahahahhahaha

insomnia ni ada tiga stage:

  • susah nak tidoq ( first stage )
  • senang tidoq, lepas tu terjaga lepastu susah nak tidoq balik ( ni dah kronik insomnia )
  • senang tidoq, lepas tu terjaga setiap satu jam pastu takleh tidoq ( fragmented sleep *boleh gugel jika takpaham hehehe* )
berdasarkan jenis jenis insomnia tu, aku dapati aku baru diperingkat baby baby insomnia dan masih tidak terlalu lambat untuk aku mengubati penyakit ini. macam mana nak berubat beb ?

  • tidoq pada waktu yang sama setiap hari contohnya lepas magrib , weh isyak tak semayang ka hakakak contiohh ja contiahh
  • jangan merokok, komfem komfem tak merokok dude
  • belajaq menangani tekanan emm rasanya cara nak hilangkan tekanan yang paling baik adalah mendekatkan diri kepada tuhan 
  • ellakkan minum minuman yang menyegarkan mata contohnya kopi nescafe
  • elakkan tidoq siang beb, rasulullah kata sunnah tidoq pukoi 1 en, tapi takdak la dari pukoi 1 sampai magrib, kalau tidoq lepas asaq lagi takbaik weh boleh gila
So itu sahaja serba sedikit yang dapat aku kongsikan disini dan aku rasa sangat berpelajaran sikit hari ni pasai selalunya tulis merapu ja tetiba hari ni pos tentang ilmiah sikit huhuhuhuhuh 

ASSALAMUALAIKUM XOXO

No comments:

Post a Comment